Familien Wegeberg

Jens Morten Rødgaard

Persondiagram

Forældre

Fader Fødselsdato Moder Fødselsdato
Anders Hansen Rødgaard 20.08.1808 Anna Margrethe Jensdatter 19.08.1806

Personbegivenheder

Begivenhedstype Dato Sted Beskrivelse
Fødsel ABT 1837 Fanø, Nordby Kirke
Stilling Skibsfører / Skonnertbrig Maren af Fanø
Død 08.11.1910

Notater

"Fanø-Sømænd i Storm og Stille", side 185: Beretning: Med Skonnertbriggen Maren af Nordby.
Fortæller: Kaptajn Søren Nørby, Esberg, dec.1935 (forkortet gengivelse): "Da jeg havde fået min styrmands- og kaptajns-eksamen ved Fanø Navigationsskole i året 1876 ... fik jeg hyre med skonnertbriggen "Maren" af Fanø, kaptajn Jens M. Rødgaard, med Anders H. Rødgård som styrmand. Jeg mønstrede i Kolding og gik om bord med det samme som letmatros. Vi indtog sandballast og sejlede fra Kolding først i september måned for Riga, hvor vi ankom efter 7 dages sejlads for at laste jernbanesveller for London; vi fik hele ladningen fra flåde, så svellerne var meget våde, og lasten blev meget tung.
Som kuriosum kan nævnes, at vi lå tæt ved S/S "St. Hilda" af West Hartlepool, kaptajn Hans M. Rødgaard, Fanø.
- 14 år senere blev jeg selv fører af S/S "St. Hilda "Vi blev omtrent færdige med ladningen 12 timer før "St. Hilda" og fik derved et lille forspring, som forårsagede, at vi havde fair vind omtrent hele vejen. Da vi kom gennem Øresund, sagde kaptajn Rødgaard til styrmanden: "Tænker do æ bramskøder holder, Anders?" så strygende gik det. Det mente Anders nok, at skøderne skulle holde til. Vi susede forbi København og op gennem sundet med 10 à 11 miles fart, rundt om Kronborg så det bruste og videre op gennem Kattegat. Vinden drejede lidt mere nordlig, så vi fløj omkring Skagen og satte kursen mod London, hvor vi ankom på sjette døgn fra Riga. Vi havde ligget nogle timer i slusegabet til Surrey Commercial Docks, så kom først "St. Hilda", og kaptajn Hans M. Rødgaard var meget forbavset over vor hurtige rejse. Livet om bord i "Maren" var efter min mening alt, hvad en ung sømand kunne forlange; skibet var nyt og al rigning og grejer var 1. klasses. Skibet var bygget i Sverige, Höganäs, og var vel indrettet både i lugar og kahyt. Når man så skibet for fulde sejl, så det ud som en racer. I London lastede vi salt og stykgods for Port Allegro i Brasilien, og vi sejlede af omkring ved juletid. Vi var meget heldige at komme ud til en østlig storm-periode, som bragte os ned i nordøst passaten, så da vi kom ind i det gode vejr, fik vi travlt med at få skibet gjort rent efter svelle-lasten fra Riga. Denne last havde skamferet al maling, men med det glimrende vejr gik arbejdet rask fra hånden, og da vi nærmede os Rio Grande, som er forhavn til Port Allegro, lignede skibet en nymøntet skilling ...

Medier

Billeder